Newsletter dla szkół średnich 1/2025

W wydaniu:

  1. Zapraszam na Ogólnopolski Dzień Otwarty Politechniki Gdańskiej
  2. Krótkie, ale Mega! Inspirujące wykłady w formule hybrydowej
  3. Warsztaty i spotkania dla nauczycieli w trakcie Dnia Otwartego
  4. Stypendium Talentów Politechniki Gdańskiej
  5. Matura REWIND 2025 – intensywna powtórka przed egzaminem!
  6. Bezpłatne webinaria dla nauczycieli w każdy poniedziałek
  7. BioPhoton DRON-em edukuje. Zajęcia z fizyki medycznej dla uczniów
  8. Warsztaty architektoniczne w Twojej szkole
  9. Spotkajmy się na targach edukacyjnych!
  10. Najlepsze szkoły średnie w województwie pomorskim
  11. Poznaj Politechnikę i daj się porwać na studia!
  12. Wspólna przestrzeń – Wspólna sprawa
  13. Indeks PG do wygrania – do 16 marca trwa konkurs na maszynę Rube Goldberga
  14. Nie przegap szansy na rozwój swoich pasji – nabory do „Zdolnych z Pomorza"
  15. 11. edycja programu „Chemia bez granic”
  16. „SDGra – edukacja dla zrównoważonej przyszłości” – trwa ocena prac konkursowych
  17. Ogólnopolski konkurs „AktywAKCJA PRZESTRZENI”
  18. Uczniowie mogą korzystać z nowoczesnej Biblioteki PG
  19. Podcast Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa także dla uczniów
  20. Energetyka jądrowa na WIMiO – pierwsze takie studia w Polsce północnej
  21. Nowa formuła studiów Naval Architecture & Offshore Structures
  22. Spotkania z Międzyuczelnianym Kołem Naukowym Neuronauki Cerebrum!
  23. Automatyka to nie tylko przemysł – studenci zapraszają do kontaktu
  24. Laboratorium Przedsiębiorczości – koło zaprasza do współpracy
  25. Koło Naukowe Technologii i Organizacji Budownictwa KOBRa
  26. PGRacing Team świętuje 10 lat istnienia
  27. SimLE i nowy pojazd nawodny
  28. Studenci rozwiną umiejętności w obszarze inżynierii biomateriałów
  29. Studentki Wydziału Architektury laureatkami międzynarodowego konkursu
  30. Z Gdańska do Cambridge. Badania, które mogą pomóc w rozwoju terapii chorób
  31. Perły Nauki na badania nad związkami metali przejściowych
  32. Absolwent PG stworzył deskę surfingową z napędem elektrycznym
  33. PG liderem zrównoważonego rozwoju
  34. Subskrypcja

Zapraszam na Ogólnopolski Dzień Otwarty Politechniki Gdańskiej

fot. Renata Dąbrowska

 

Szanowni Państwo,

serdecznie zapraszam Dyrekcję, Nauczycieli, a przede wszystkim Uczniów na Ogólnopolski Dzień Otwarty Politechniki Gdańskiej, który odbędzie się 21 marca br. Wydarzenie przebiegać będzie w formule hybrydowej: stacjonarnie oraz online – szczegóły znajdują się na stronie www.otwarta.pg.edu.pl.

Tegoroczna edycja będzie miała charakter proekologiczny. Chcemy zwrócić uwagę odwiedzających na to, że Politechnika Gdańska aktywnie wspiera zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, a także podkreślić, że nasza uczelnia została uznana za najbardziej „zieloną” w Polsce w prestiżowym rankingu UI GreenMetric.

Podczas tego wyjątkowego dnia zaprezentujemy naszą ofertę edukacyjną, omówimy zasady rekrutacji na studia, pokażemy sale wykładowe i laboratoria na każdym z wydziałów naszej uczelni. O swoich osiągnięciach i projektach opowiedzą studenci z kół naukowych i organizacji działających na PG. W programie wydarzenia są również pokazy, wykłady popularnonaukowe związane z tematyką przyszłości planety. Zainteresowani będą mogli wziąć udział w grze terenowej organizowanej przez Samorząd Studentów. Zaplanowane są także warsztaty dedykowane nauczycielom, które poprowadzą specjaliści z Centrum Nowoczesnej Edukacji PG.

Proszę o rozpropagowanie informacji nt. Ogólnopolskiego Dnia Otwartego Politechniki Gdańskiej wśród uczniów, a w szczególności maturzystów, którzy stoją przed wyborem kierunku studiów. Pragnę zapewnić, że dzień otwarty nie tylko pokaże potencjał PG, ale pozwoli młodym ludziom poczuć niepowtarzany, akademicki klimat. Do zobaczenia na Politechnice Gdańskiej!

 

 Z poważaniem,

prof. Krzysztof Wilde, czł. koresp. PAN

 

 

 

Oferta dla uczniów i nauczycieli

Krótkie, ale Mega! Inspirujące wykłady w formule hybrydowej

Plakat: Paweł Król Art

Zachęcamy do udziału w wykładach popularnonaukowych organizowanych w ramach Ogólnopolskiego Dnia Otwartego Politechniki Gdańskiej. W wykładach można wziąć udział osobiście (zapraszmy 21 marca do Auli w Gmachu Głównym PG) lub obejrzeć je online na politechnicznym kanale na YouTube (transmisja w czasie rzeczywistym). Do wyboru jest 8 wykładów i 2 prezentacje. Ich opisy znajdują się tutaj

Harmonogram wykładów

  • godz. 9.30–9.50 Twoje morze możliwości w innowacjach inżynierii ekologicznych źródeł energii, dr inż. Karol Niklas, prof. PG, Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa,
  • godz. 10.00–10.20, Minecraft był tylko treningiem – zostań inżynierem i buduj naprawdę! dr. inż. Marcin Szczepański, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska,
  • godz. 10.30-10.50 Historyczno-architektoniczny Matrix: digitalizacja i symulacja dziedzictwa architektonicznego, mgr inż. arch. Szymon Kowalski, Wydział Architektury,
  • godz. 11.00–11.20, Ogniwa paliwowe i wodór w elektromobilności, dr inż. Wojciech Rosiński, Wydział Elektrotechniki i Automatyki,
  • godz. 11.30–11.50, Jak Słońce zasila przyszłość: fascynujący świat fotowoltaiki, dr inż. Damian Głowienka, Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej,
  • godz. 12.00–12.20, Kryptografia – od legionów rzymskich do kwantów, mgr inż. Jacek Litka, Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki,
  • godz. 12.30–12.50, Zrównoważone tworzywa a ochrona środowiska, dr inż. Ewa Głowińska, Wydział Chemiczny,
  • godz. 13.00–13.20, Biznes a środowisko, czyli gdzie jest oszustwo, dr hab. inż. Krzysztof Zięba, prof. PG, Wydział Zarządzania i Ekonomii.

Harmonogram prezentacji

  • godz. 13.30–13.50, Kierunek: Przyszłość! Studiuj na PG i wzrastaj z nami,  Barbara Chwiedor, Agnieszka Armatyńska, Centrum Rekrutacji,
  • godz. 14.00–14.20, Wyrusz w podróż życia z zielonym Erasmusem, Maria Doerffer, Centrum Współpracy Międzynarodowej.

Warsztaty i spotkania dla nauczycieli w trakcie Dnia Otwartego

Z okazji Dnia Otwartego PG, który odbędzie się 21 marca, serdecznie zapraszamy nauczycieli na wyjątkowe warsztaty oraz spotkania przy kawie. Warsztaty będą dostępne po wcześniejszych zapisach. W trakcie wydarzenia poruszymy tematy dotyczące metod wspierających rozwój uczniów i uczennic, szczególnie w kontekście kształtowania ich świadomej postawy osoby uczącej się. Skupimy się także na nastawieniu na rozwój w pracy z młodymi ludźmi oraz omówimy podstawy budowy i funkcjonowania mózgu w kontekście procesu uczenia się. Zajmiemy się również zagadnieniami dotyczącymi tworzenia pamięci i innymi fascynującymi aspektami, które mają kluczowe znaczenie dla efektywnego nauczania.

 Harmonogram

  • godz. 9.30–11.00, Jak wspierać u młodych ludzi nastawienie na rozwój (Growth Mindset)?, warsztaty, Gmach Główny PG, sala 205, prowadzenie: dr inż. arch. Małgorzata Kostrzewska, dr inż. arch. Roman Ruczyński, Natalka Kostrzewska (w roli ekspertki jako przedstawicielka najmłodszego pokolenia). Uwaga! Zapisy.  
  • godz. 10.00–11.00 Kawa z coachem, Gmach Główny, sala 221, prowadzenie: Grażyna Knitter, trenerka rozwoju zawodowego.
  • godz. 11.00–12.30, Wiedza o mózgu w pracy nauczyciela w pigułce, warsztaty, Gmach Główny, sala 205, prowadzenie: dr inż. Bartłomiej Cieślik. Uwaga! Zapisy.
  • godz. 12.30–13.30 Kawa z zespołem Centrum Nowoczesnej Edukacji, Gmach Główny, sala 205.

Stypendium Talentów Politechniki Gdańskiej

Rusza II edycja konkursu o Stypendium Talentów Politechniki Gdańskiej. Jest on skierowany do uczniów chcących studiować na PG, posiadających wybitne wyniki w nauce i osiągnięcia twórcze. Do konkursu mogą aplikować wszyscy, którzy zdali maturę nie dawniej niż 3 lata przed jego ogłoszeniem lub w momencie ogłoszenia konkursu są uczniami ostatniej klasy. Mogą to być osoby podejmujące studia po raz pierwszy.

Od 20 marca do 15 kwietnia br. działać będzie elektroniczny formularz zgłoszeniowy. Zgłosznie powinno zawierać autoprezentację kandydata, prezentować jego wyniki w nauce, dotychczasowe osiągnięcia, zainteresowania i planowaną ścieżkę rozwoju. Ważne będą zarówno osiągnięcia kandydata, jak i oryginalna forma autoprezentacji. Więcej informacji znajduje się w regulaminie.

Laureat Stypendium Talentów może liczyć na:

  • opiekę naukową nauczyciela akademickiego;
  • stypendium w wysokości 2 tys. zł przez cały okres studiów;
  • indeks na wybranym przez siebie kierunku studiów stacjonarnych I stopnia na PG;
  • gwarancję miejsca w jednoosobowym pokoju w domu studenckim, w przypadku stypendysty spoza Trójmiasta;
  • indywidualny tok studiów.

Zachęcamy do aplikowania!

Do I edycji Stypendium Talentów wpłynęło 60 zgłoszeń. Indeks na PG otrzymało 6 osób. Co mówią laureaci? Dlaczego zdecydowali się ubiegać o stypendium, które kierunki wybrali i co jest dla nich w studiowaniu najważniejsze? Czytaj w Aktualnościach na stronie Politechniki Gdańskiej.

Matura REWIND 2025 – intensywna powtórka przed egzaminem!

Naukowe Koło Matematyki Studentów Politechniki Gdańskiej zaprasza na Matura REWIND 2025. Jest to wydarzenie stworzone z myślą o maturzystach, którzy chcą usystematyzować wiedzę przed maturą i przećwiczyć zadania w praktyce.
 
Zaplanowane są dwa spotkania:
  • 26 kwietnia – powtórka na poziomie podstawowym, 
  • 27 kwietnia – powtórka na poziomie rozszerzonym. 
Spotkania potrwają od 11.00 do 17.00 i odbędą się w sali 3/11 w Centrum Nanotechnologii A na Politechnice Gdańskiej. Uczestnicy będą mieli okazję zmierzyć się z autorskim arkuszem (11.00–14.00), a następnie przeanalizować jego rozwiązania (14.30–17.00). To świetna okazja, aby w warunkach zbliżonych do egzaminu sprawdzić swoją wiedzę, przećwiczyć strategie rozwiązywania zadań i uniknąć typowych błędów.
Matura REWIND 2025 to nie tylko powtórka, ale też pewność siebie, którą młodzież zabierze ze sobą na egzamin. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do obserwowania Facebooka Koła Studentów Matematyki
 

Bezpłatne webinaria dla nauczycieli w każdy poniedziałek

Cykliczne, bezpłatne szkolenia online pod nazwą „Poniedziałki na Politechnice" adresowane są do nauczycieli, wychowawców, rodziców i wszystkich zainteresowanych tematem edukacji. Spotkania organizowane przez Centrum Nowoczesnej Edukacji PG stanowią doskonałą okazję, aby poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności. Webinaria odbywają się w każdy ostatni poniedziałek miesiąca o godz. 18.00 na platformie MS Teams, a nagrania można obejrzeć na YouTube

Więcej informacji znajduje się na stronie Centrum Nowoczesnej Edukacji.

BioPhoton DRON-em edukuje. Zajęcia z fizyki medycznej dla uczniów

W jaki sposób fizyka widzi i leczy? Dzięki fizyce możemy zajrzeć w głąb ciała ludzkiego bez użycia skalpela – to właśnie ona stoi za technologiami takimi jak rezonans magnetyczny czy tomografia komputerowa.

Koło naukowe BioPhoton działa na dwóch wydziałach PG: Wydziale Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej oraz Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki. Koło realizuje projekty w ramach grantów naukowych.

Aktualny projekt pt. „DRON – czyli jak fizyka widzi i leczy?” prowadzony jest dzięki wygranej w konkursie „Mistrzowie Współpracy Fahrenheita” wraz z Międzywydziałowym Nuklearnym Kołem Naukowym (PG) i KNFM SIWERT (Uniwersytet Gdański). Adresowany jest do młodzieży w celu popularyzacji fizyki medycznej i jej roli w diagnozowaniu i leczeniu nowotworów. Akronim „DRON” obejmuje kluczowe obszary fizyki medycznej: Diagnostykę obrazową, Radioterapię, Ochronę radiologiczną i Nuklearną medycynę. Zamierzamy stworzyć materiały i moduły edukacyjne we współpracy z fizykami – klinicystami Polskiego Towarzystwa Fizyki Medycznej.

W ramach projektu ogranizowane będą zajęcia skierowane do uczniów szkół średnich z Trójmiasta oraz ich nauczycieli. Już dziś zapraszamy do zgłaszania klas za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.

Warsztaty architektoniczne w Twojej szkole

Koło Naukowe Edukator Architektoniczny aktywnie uczestniczy w organizacji warsztatów architektonicznych oraz wydarzeń dotyczących kształtowania przestrzeni, w tym także spotkań dedykowanych uczniom szkół ponadpodstawowych. Istnieje możliwość organizacji warsztatów w szkole. Wystarczy zgłoszenie danej klasy za pośrednictwem e-maila: architektoniczny@pg.edu.pl.
 
Członkowie Edukatora Architektonicznego są nastawieni na szerokie spektrum odbiorców, dla których mogą przygotować zajęcia w różnych formach, począwszy od wasztatów, poprzez wycieczki naukowe, na wykładach i pogadankach skończywszy. 
 
Oferta i relacje z warsztatów dostępne są na Facebooku i Instagramie

Spotkajmy się na targach edukacyjnych!

Politechnika Gdańska nie zwalnia tempa! Aktywnie działamy na targach edukacyjnych i odwiedzamy szkoły, aby spotkać się z uczniami, nauczycielami i doradcami zawodowymi. Naszym celem jest nie tylko prezentacja oferty uczelni, ale także inspirowanie młodzieży do podejmowania świadomych decyzji dotyczących przyszłości akademickiej.

28 marca będzie można nas spotkać w Bytowie, w Zespole Szkół Ogólnokształcących, na Targach Edukacyjnych „Przyszłość". 

W kwietniu odwiedzimy:
📍 Malbork (2.04) – IV Targi Edukacyjne w II Liceum Ogólnokształcącym,
📍 Grudziądz (16.04)XVII Targi Edukacyjne Uczelni Wyższych w Zespole Szkół Ekonomicznych.

Serdecznie zapraszamy do rozmowy. Pracownicy Centrum Rekrutacyjnego Politechniki Gdańskiej chętnie odpowiedzą na pytania dotyczące kierunków studiów, zasad rekrutacji oraz życia studenckiego na PG. Do zobaczenia!

Najlepsze szkoły średnie w województwie pomorskim

Prof. Barbara Wikieł, prorektorka ds. studenckich, dyrektor III LO im. Marynarki Wojennej, Wiesław Kossakowski oraz uczniowie szkoły podczas gali Rankingu. Fot. mat. PG

Tegoroczne zestawienie najlepszych szkół średnich w Pomorskiem zdominowały trójmiejskie szkoły. Ranking, którego partnerem jest Politechnika Gdańska, przygotowała fundacja Perspektywy.

Na pierwszym miejscu już po raz 27. znalazło się III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Za nim uplasowało się Gdańskie Liceum Autonomiczne. Pierwszą trójkę zamyka VI Liceum Ogólnokształcące im. Wacława Sierpińskiego z Gdyni. Zobacz pełen ranking

Najwyższe miejsce wśród techników po raz drugi z rzędu przypadło Technikum nr 4 im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku. Jako drugie w zestawieniu znalazło się Technikum Informatyczne im. M. Płażyńskiego w Pucku, natomiast trzecią lokatę zajęło Technikum Elektroniczne nr 1 z Oddziałami Dwujęzycznymi z Gdyni. Zobacz pełen ranking

Dzień przed oficjalnym ogłoszeniem wyników każdą z tych sześciu szkół odwiedzili studenci Politechniki Gdańskiej oraz Roksana Licow, pełnomocnik rektora ds. kół studenckich, i Andrzej Okuniewski, pełnomocnik rektora ds. współpracy ze szkołami. Na ręce dyrektorów przekazali list z gratulacjami oraz zaproszeniem na Dzień Otwarty naszej uczelni od prof. Krzysztofa Wildego, rektora PG. W szkołach stanęły także specjalne banery z wynikiem rankingu.

Ranking pomorskich szkół średnich jest częścią rankingu ogólnokrajowego. Całe zestawienie można prześledzić na stronie Fundacji Perspektywy.

Poznaj Politechnikę i daj się porwać na studia!

Uczniowie Zespołu Szkół Budowlanych i Kształcenia Ustawicznego w Słupsku, fot. Kacper Wietrzyński

Zachęcamy uczniów szkół ponadpodstawowych do odwiedzenia Politechniki Gdańskiej. Podczas wizyty młodzież będzie miała okazję zwiedzić wybrane wydziały, a nasi przewodnicy oprowadzą po uczelni, odkrywając fascynującą historię kampusu.

Zwiedzający będą mogli porozmawiać z wykładowcami, którzy podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, a także spotkać się z przedstawicielami kół naukowych – studenci opowiedzą o projektach, które realizują, oraz możliwościach rozwoju, jakie oferuje nasza uczelnia. Wizyta będzie nie tylko okazją do zapoznania się ze specyfiką PG, ale także inspiracją dla młodych osób, które w przyszłości chcą zgłębiać tajniki inżynierii.

W lutym br., na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska, gościliśmy uczniów Zespołu Szkół Budowlanych i Kształcenia Ustawicznego w Słupsku. Wizyta rozpoczęła się od zwiedzenia najnowszej inwestycji uczelni – Centrum Ekoinnowacji. Czytaj więcej w Aktualnościach.

Zainteresowanych wycieczkami po Politechnice Gdańskiej prosimy o kontakt w celu ustalenia dogodnego terminu wizyty. Pełna oferta znajduje się tutaj.

Wspólna przestrzeń – Wspólna sprawa

Studenci architektury uczestniczyli w projekcie „Wspólna przestrzeń – Wspólna sprawa", który polegał na współpracy między grupami składającymi się z uczniów i studentów. Celem projektu było poprawienie przestrzeni publicznej, tak by uwzględniała potrzeby osób z niepełnosprawnościami oraz innych osób ze szczególnymi wymaganiami. Projekt odbywał się pod patronatem Pomorskiego Kuratorium Oświaty.

Pierwszym zadaniem uczniów było nakręcenie krótkiego filmu (maks. 3 min) o barierach ograniczających funkcjonowanie w przestrzeni publicznej.

Do współpracy zostały zaproszone szkoły: Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Gdańsku, Szkoła Podstawowa nr 2 w Żukowie, X Liceum Ogólnokształcące w Gdyni, Społeczna Szkoła Podstawowa w Czersku, Liceum Ogólnokształcące w Czersku, Szkoła Podstawowa nr 28 w Gdyni, Liceum w Powiatowym Zespole Szkół nr 4 w Wejherowie, Zespół Kształcenia i Wychowania w Rajkowach, Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Gdyni oraz Szkoła Podstawowa nr 2 w Słupsku.

Na podstawie treści filmu, wizji terenowej oraz rozmów z uczniami wyznaczone zostały zakresy interwencji, a następnie studenci przygotowali projekty. Prezentacja projektów studenckich odbędzie się w marcu w siedzibie Pomorskiego Kuratorium Oświaty.

Projekt będzie kontynuowany. Szkoły zainteresowane udziałem zapraszamy do kontaktu za pośrednictwem e-maila: universaldesign@pg.edu.pl.

Konkursy i programy

Indeks PG do wygrania – do 16 marca trwa konkurs na maszynę Rube Goldberga

Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej wraz z Rektorem Politechniki Gdańskiej zapraszają zespoły konstruktorskie – których członkowie lubią majsterkować i nie boją się wyzwań z zakresu fizyki zjawisk i wszelakich przemian energetycznych – do udziału w konkursie i stworzenia autorskiego, zaskakującego i przede wszystkim działającego urządzenia o nazwie maszyna Rube Goldberga.

Konkurs dedykowany jest uczniom ze szkół średnich. Zadaniem uczestników jest zaprojektowanie i skonstruowanie maszyny działającej na zasadzie domina. Do wygrania – indeksy na wybrane kierunki studiów na PG. Szczegółowe informacje na temat sposobu wykonania i zaprezentowania prac konkursowych znajdują się w regulaminie.

UWAGA! Zgłoszenia można nadsyłać do 16 marca 2025 roku na adres maszyna.goldberga@pg.edu.pl lub listownie na adres:

Wydział Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej
Politechnika Gdańska
ul. Narutowicza 11/12, 80-233 Gdańsk
z dopiskiem „Konkurs Maszyna Rube Goldberga”

Ogłoszenie wyników nastąpi najpóźniej 31 marca 2025 roku. Z kolei finał konkursu odbędzie się podczas Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Politechnice Gdańskiej, na Dziedzińcu Fahrenheita w Gmachu Głównym, 24 maja 2025 roku.

Nie przegap szansy na rozwój swoich pasji – nabory do „Zdolnych z Pomorza"

LZWPNa zdjęciu Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej – jedno z miejsc, w których będą się odbywały spotkania. mat. PG

 

Trwają nabory do kolejnych wydarzeń w ramach projektu „Zdolni z Pomorza – Politechnika Gdańska”. Program oferuje szerokie wsparcie dla uzdolnionych uczniów w dziedzinach takich jak: matematyka, fizyka, informatyka, chemia i biologia. Mogą oni wziąć udział w spotkaniach akademickich połączonych z wykładami i warsztatami oraz kursach e-learningowych. Jeden z kursów obejmuje m.in. wstęp do wyjątkowego Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej, gdzie na uczestników czekają nie tylko zaawansowana technologia i niesamowite wizualizacje, ale i duża dawka wiedzy.

Więcej informacji oraz formularz zgłoszeniowy znajdziesz na stronie Harmonogram wsparcia | Politechnika Gdańska lub w zakładce projektu Dokumenty | Politechnika Gdańska.

Dołącz do programu już dziś i rozwijaj swój potencjał naukowy!

11. edycja programu „Chemia bez granic”

Na Wydziale Chemicznym PG zakończyła się 11. edycja programu „Chemia bez granic”! To były cztery intensywne spotkania pełne eksperymentów, odkryć i naukowej pasji. 

W tym roku podczas zajęć uczniowie szkół ponadpodstawowych nauczyli się: tropić związki chemiczne za pomocą barwnych reakcji, odkrywać stężenia substancji w chemii analitycznej, poznawać podstawy technik izolacji na sprzęcie laboratoryjnym oraz analizować właściwości smarów stosowanych w przemyśle.

Celem programu jest popularyzacja chemii wśród uczniów szkół średnich. Jest to cykl zajęć praktycznych, podczas których studenci dzielą się z młodszymi kolegami i koleżankami swoją wiedzą z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, analitycznej i elektrochemii. Wykonywane doświadczenia niejednokrotnie pokrywają się z programem zajęć szkolnych, co ułatwia uczniom zapamiętanie materiału, którego uczą się z książek. 

„SDGra – edukacja dla zrównoważonej przyszłości” – trwa ocena prac konkursowych

Konkurs dla uczniów „SDGra – edukacja dla zrównoważonej przyszłości” spotkał się z dużym zainteresowaniem. Zgłosiło się 49 zespołów z 13 liceów i techników z województwa pomorskiego. 

Wśród uczniów jest mnóstwo wspaniałych przyszłych twórców, ich prace okazały się bardzo ciekawe. Poruszają różnorodną tematykę: troskę o przyrodę i zwierzęta, kwestie zdrowotne, zmiany klimatyczne, politykę, równość i różnorodność społeczną, marynistykę czy segregację śmieci. Część z nich dodatkowo pokazuje znajomość geografii, biologii, matematyki i wiedzy o społeczeństwie oraz rozwija umiejętność logicznego i strategicznego myślenia. Największym wyzwaniem dla uczestników okazało się napisanie instrukcji gry, by była ona zrozumiała dla użytkownika.

– Jesteśmy zachwyceni nie tylko podejściem do głównych założeń konkursowych, ale również pracą włożoną w, często wykonane całkowicie ręcznie, plansze gry. To będzie nie lada wyzwanie, by spośród tylu wspaniałych propozycji wybrać najlepszą grę – podkreślają członkowie kapituły konkursowej. – Zwycięski projekt poznamy już wkrótce!

Ogólnopolski konkurs „AktywAKCJA PRZESTRZENI”

Pracownicy Wydziału Architektury we współpracy z Izbą Architektów prowadzą zajęcia w ramach ogólnopolskiego programu Kształtowanie Przestrzeni. W ramach tego przedsięwzięcia co roku organizowany jest konkurs dla uczniów pod tą samą nazwą. Konkurs odbędzie się po raz dwunasty.

Konkurs adresowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych i podstawowych (6 i 8 klasy). Tegoroczny temat to „AktywAKCJA przestrzeni". Organizatorzy czekają na "wizje przestrzeni lub aktywności odbywającej się w przestrzeni, które kipią energią i wyzwalają endorfiny". Uczestnicy mogą startować indywidualnie lub w zespołach (do pięciu osób). Praca konkursowa powinna składać się z dwóch części: filmiku o długości do 2 minut i planszy w formie elektronicznej.

Na stronie ksztaltowanieprzestrzeni.pl/konkurs2025/ znajduje się regulamin, szczegółowy opis zadania, schemat planszy oraz formularz konkursowy. 

Termin składania prac upływa 11 kwietnia. Pula nagród to 20 000 zł. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody rzeczowe. Najwyżej ocenione prace wywalczą również nagrody pieniężne dla szkoły lub placówki. 

Wydziały i jednostki

Uczniowie mogą korzystać z nowoczesnej Biblioteki PG

Biblioteka PG posiada księgozbiór naukowy ze wszystkich dziedzin politechnicznych, prace doktorskie, czasopisma, powieści i literaturę popularnonaukową: poradniki, przewodniki turystyczne, książki rozwijające pasje itd. Co ciekawe z biblioteki, mogą korzytać także uczniowie szkół ponadpodstawowych. Mogą oni założyć w Bibliotece PG bezpłatne konto – potrzebna jest legitymacja szkolna i skierowanie z danej szkoły potwierdzające, że są jej uczniami. Konto umożliwia uczniom wypożyczanie dwóch książek jednocześnie na okres 30 dni z możliwością prolongaty o kolejny miesiąc. 

Biblioteka PG pracuje na działającym w chmurze systemie bibliotecznym najnowszej generacji, zaś czytelnikom oferuje wygodny dostęp do katalogu online wraz z innowacyjnym Asystentem Wyszukiwania. W Bibliotece Głównej znajdują się urządzenia samoobsługowe, takie jak: książkomat – tutaj można odebrać zamówione książki, również poza godzinami otwarcia biblioteki; wrzutnia – tutaj można zwrócić książki, również poza godzinami otwarcia biblioteki; selfcheck – tutaj można wypożyczyć i zwrócić książki oraz sprawdzić stan konta bibliotecznego, a także infomaty – pozwalające na dostęp do katalogu.

Nowinką jest pojawienie się w Bibliotece Głównej kabin i foteli akustycznych. Obecnie jest ich siedem. Nasi studenci komfortowo spędzają w nich czas, przygotowując się do egzaminów, pracując w grupach nad projektami i prezentacjami czy udzielając korepetycji.

Zapraszamy uczniów i nauczycieli do udziału w spacerach po bibliotece organizowanych z okazji Dnia Otwartego PG.

Podcast Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa także dla uczniów

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa realizuje podcast pt. „Jak zostałem inżynierem?". Razem z naszymi gośćmi: studentami, absolwentami i wykładowcami rozmawiamy o tym, jak wiele możliwości oferuje nasz wydział. Opowiadamy o sukcesach, działaniach, życiu na wydziale i o tym, jakie drzwi do kariery otwierają studia na WIMiO.

Audycja jest emitowana w poniedziałkowe poranki i można jej słuchać na YouTube i Spotify. Rozmowy prowadzą Jacek Frost, Patrycja Oryl i Krystian Pyszniak.

Energetyka jądrowa na WIMiO – pierwsze takie studia w Polsce północnej

Politechnika Gdańska otworzyła nowy kierunek na studiach II stopnia. To energetyka jądrowa na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa. Studenci zostaną przygotowani do projektowania i eksploatowania systemów energetycznych opartych na technologiach jądrowych.

Kierunek ten został stworzony z myślą o przyszłych specjalistach w dziedzinie zaawansowanych technologii energetycznych. – To odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w tym zakresie, co jest efektem aktualnych trendów globalnych oraz lokalnych potrzeb polskiego rynku energetycznego. W obliczu dążeń do dekarbonizacji sektora energetycznego technologia jądrowa staje się kluczowym elementem strategii zrównoważonego rozwoju Polski – zaznacza prof. Dariusz Mikielewicz, prorektor ds. nauki, dyrektor Instytutu Energii na WIMiO.

Absolwenci będą specjalistami w zakresie projektowania, analizy i optymalizacji systemów energetycznych opartych na technologii jądrowej, z wykorzystaniem nowoczesnych technik informatycznych, takich jak symulacje i modelowanie komputerowe. Będą mogli podjąć pracę jako specjaliści w instytucjach, firmach i biurach projektowych związanych z obszarem energetyki jądrowej, jako pracownicy instytucji o profilu badawczym, a w przyszłości jako pracownicy elektrowni jądrowych.

Więcej informacji o kierunku energetyka jądrowa

Nowa formuła studiów Naval Architecture & Offshore Structures

Studiuj i pracuj albo studiuj, badaj i wyjeżdżaj na wymiany. To zupełnie nowa formuła studiów II stopnia, unikatowa na skalę kraju. W styczniu tego roku na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa odbyła się rekrutacja na kierunek Naval Architecture and Offshore Structures – w języku angielskim.

Trzysemestralne studia obejmują trzy profile:

  •  kadłubowy – obejmujący hydromechanikę i konstrukcję kadłuba,
  • maszynowy – koncentrujący się na napędzie i wyposażeniu statków,
  • morskie siłownie wiatrowe – dotyczący projektowania i eksploatacji morskich elektrowni wiatrowych.

Absolwenci studiów „okrętowych” są poszukiwani na rynku pracy. Dzięki znajomości języka angielskiego i umiejętnościom praktycznym mogą pracować w przedsiębiorstwach projektowych, produkcyjnych czy remontowych branży morskiej oraz pokrewnych. Więcej  informacji znajduje się w Aktualnościach

Koła naukowe

Spotkania z Międzyuczelnianym Kołem Naukowym Neuronauki Cerebrum!

Międzyuczelniane Koło Naukowe Neuronauki Cerebrum (MKNN Cerebrum) to pierwsze w Trójmieście koło naukowe, które zrzesza studentów z trzech uczelni: Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Gdańskiego i Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Członkowie tego koła łączą wiedzę z zakresu neuropsychologii, neurologii, inżynierii biomedycznej i automatyki, aby zgłębiać tajniki ludzkiego mózgu.

Koło aktywnie angażuje się w działania społeczne, organizując warsztaty, webinary i wydarzenia psychoedukacyjne. W najbliższym czasie zapraszamy uczniów i nauczycieli do spotkań ze studentami z MKNN Cerebrum:
  • 21 marca – stoisko podczas Forum Organizacji i Kół Akademickich PG, gdzie studenci zaprezentują prosty jednokanałowy interfejs mózg – komputer Mindflex, umożliwiający sterowanie piłeczką za pomocą fal mózgowych,
  • 24 marca – udział w Tygodniu Zdrowia Psychicznego PG, prezentacja interfejsu Mindflex na stoisku Wydziału Chemicznego,
  • 29 marca – wydarzenie psychoedukacyjne „(otępie)NIE ZAPOMNIJ O PAMIĘCI” w Centrum Inicjatyw Społecznych, Dolna Brama w Gdańsku, prezentacja nt. tajników rozwoju choroby otępiennej.

Szczegółowe informacje na temat wyżej wymienionych spotkań znajdują się Facebooku MKNN Cerebrum.

Automatyka to nie tylko przemysł – studenci zapraszają do kontaktu

Fot. FB Naukowego Koła Studentów Automatyki
 
Naukowe Koło Studentów Automatyki to przestrzeń, gdzie pasja do nowoczesnych technologii łączy się z praktyką. Działalność koła wykracza poza tradycyjne postrzeganie automatyki jako elementu przemysłu. 
 
W Naukowym Kole Studentów Automatyki można sprawdzić i rozwijać swoją wiedzę, angażując się  w techniczne wyzwania i interdyscyplinarne projekty. Koło posiada dwie bogato wyposażone pracownie, które doskonale nadają się np. do budowy prototypów oraz konstruowania urządzeń na potrzeby prac inżynierskich.
Największym aktualnym przedsięwzięciem jest projekt powiązany z rozbudową możliwości zdalnie kierowanej platformy podwodnej typu ROV przeznaczonej do różnego rodzaju badań i misji podwodnych. Zadanie to wymaga wykorzystania wiedzy z zakresu modelowania, mechaniki, elektroniki, sterowania i programowania.
 
Zainteresowanych współpracą z kołem zachęcamy do kontaktu: nksa.eia.pg@gmail.com

Laboratorium Przedsiębiorczości – koło zaprasza do współpracy

Laboratorium Przedsiębiorczości to koło naukowe działające przy Wydziale Zarządzania i Ekonomii PG. Jednym z kluczowych projektów realizowanych przez koło jest coroczny Światowy Tydzień Przedsiębiorczości. W ramach tego wydarzenia organizowane są prelekcje, warsztaty oraz wizyty studyjne w firmach, umożliwiające studentom poznanie realiów biznesu i nawiązanie wartościowych kontaktów.

Kluczowym elementem działalności jest rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i autoprezentacji, które odgrywają istotną rolę w budowaniu relacji biznesowych i efektywnej współpracy. Aby doskonalić te kompetencje, członkowie koła aktywnie uczestniczą w konferencjach, warsztatach i wydarzeniach biznesowych, które pozwalają zdobywać cenne doświadczenie, wymieniać się wiedzą i nawiązywać wartościowe kontakty. 

Zachęcamy do kontaktu przez Facebook.

Koło Naukowe Technologii i Organizacji Budownictwa KOBRa

Koło Naukowe Technologii i Organizacji Budownictwa KOBRa od lat łączy świat studentów z dynamicznie rozwijającą się branżą budownictwa. Koło organizuje konferencje, wydarzenia, konkursy warsztaty oraz wyjścia na budowy, które z każdym rokiem zyskują coraz większą popularność.

Wydarzenia ogranizowane przez koło, które mają realny wpływ na rozwój przyszłych inżynierów to m.in.:
- Konferencja Dni Budownictwa Drewnianego,
- Konferencja ,,Okno na Budownictwo’’,
- Konkurs ,,Plac Budowy Tu Powstanie”.

Na co dzień KOBRa zapewnia swoim członkom możliwość bliższego poznania zawodu inżyniera budownictwa poprzez szereg wydarzeń, zapraszanie gości z branży i regularne wizyty na placach budowy w Trójmieście oraz w firmach budowlanych na terenie całego kraju. Dzięki temu teoria spotyka się z praktyką, a studenci mogą zobaczyć, jak wygląda codzienna praca w zawodzie, który wybrali.

KOBRa to jednak coś więcej niż tylko przestrzeń do zdobywania wiedzy technicznej. Jesteśmy platformą, która umożliwia rozwój kluczowych kompetencji miękkich, takich jak komunikacja, zarządzanie projektami czy praca zespołowa – umiejętności niezbędnych w każdej przyszłej karierze. Koło wspiera wszechstronny rozwój studentów, oferując im aktywną rolę w realizacji projektów na różnych poziomach, co pozwala im zyskać cenne doświadczenie i przygotować się do wyzwań zawodowych.

PGRacing Team świętuje 10 lat istnienia

Fot. materiały PGRacing Team

Osiem bolidów, kilkanaście edycji międzynarodowych zawodów Formula Student, 10 lat zdobywania wiedzy i doświadczenia, a także wcielania w życie innowacyjnych rozwiązań. Dekadę temu powstała grupa PGRacing Team, projekt działający w ramach Koła Naukowego Mechanik.

Co roku w zespołowym warsztacie powstaje nowy bolid, z którym studenci rywalizują z konstrukcjami drużyn z całego świata w międzynarodowych zawodach studenckich Formuła Student. Zespoły inżynierskie z różnych uczelni świata budują bolidy, a później konkurują w kategoriach statycznych i dynamicznych. Do tej pory drużyna z Politechniki Gdańskiej stworzyła 8 generacji pojazdów.

– Naszym największym sukcesem było zwycięstwo na zawodach FS Andora 2018. Nieustannie się rozwijamy i każdy sezon przynosi kolejne osiągnięcia. W tym roku zajęliśmy pierwsze miejsce w konkurencji Engineering Design Event na zawodach w Polsce, które ostatecznie zakończyliśmy na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej. Ponadto na zawodach FS Czech zajęliśmy drugie miejsce w konkurencji Business Plan Presentation – mówi Zofia Szwałek z Działu Marketingu PGRacing Team.

Więcej informacji można przeczytać w Aktualnościach.

SimLE i nowy pojazd nawodny

Jeszcze bardziej zaawansowany, wykonany metodą druku 3D, z nowymi sensorami i komputerami pokładowymi. Studenci z Koła Naukowego SimLE zaprezentowali nowy autonomiczny pojazd nawodny o nazwie ASV Zimorodek.
 

– Zimorodek to łódka, która sama decyduje o tym, dokąd ma płynąć i jakie zadania wykonywać. Architektura całego systemu została zachowana z poprzedniego pojazdu. Poprawiliśmy natomiast wykonanie kadłuba (metodą druku 3D), a także zainstalowaliśmy nową kamerę – mówił podczas prezentacji Igor Rusiecki, koordynator programu SeaSentinel, w ramach którego powstał ASV Zimorodek.

 ASV Zimorodek został wyposażony w nowe sensory, komputery, komponenty układu zasilania i jeszcze bardziej zaawansowane algorytmy. To modułowa platforma, którą można zintegrować z urządzeniami wykonującymi misje o innym profilu, jak np. monitorowanie czystości środowiska wodnego.

Więcej na ten temat można przeczytać w Aktualnościach

Studenci rozwiną umiejętności w obszarze inżynierii biomateriałów

Zespół KN Materiały w Medycynie z dr. inż. Marcinem Wekwejtem. Fot. Bartosz Bańka / Politechnika Gdańska
 
Koło Naukowe Materiały w Medycynie otrzymało niemal 309 tys. zł dofinansowania na podniesienie kompetencji i umiejętności studentów zaangażowanych w badania nad nowatorskimi materiałami biomedycznymi („Opracowanie nowego wstrzykiwalnego ceramiczno-polimerowego cementu kostnego”)Uczestnicy projektu wezmą udział w zaawansowanych szkoleniach i warsztatach oraz będą doskonalić umiejętności naukowe, w tym prezentowanie wyników badań i wynalazków na międzynarodowych konkursach.
 
Dzięki przyznanemu finansowaniu studenci zyskają możliwość udziału w cyklu zaawansowanych szkoleń i warsztatów, rozwijających zarówno umiejętności techniczne w obszarze inżynierii biomateriałów, jak i kompetencje miękkie. Będą mogli doskonalić się naukowo, w tym w prezentowaniu wyników badań i wynalazków, a także skorzystać ze wsparcia mentoringowego, które pomoże w planowaniu kariery zawodowej i naukowej. Wszystkie te działania przyczynią się do zwiększenia potencjału badawczego zespołu oraz promowania naszych osiągnięć naukowych na arenie międzynarodowej.

Studentki Wydziału Architektury laureatkami międzynarodowego konkursu

Studentki Wydziału Architektury: Aleksandra Boszke i Natasza Stężycka zdobyły honorowe wyróżnienie w międzynarodowym konkursie architektonicznym „Lighthouse Hotel” organizowanym przez Terraviva Competitions. Zadaniem konkursowym było przekształcenie opuszczonej latarni morskiej w ekskluzywny hotel.

Projekt „In the back of beyond” („Na krańcu świata”) został doceniony za innowacyjność i wypracowanie rozwiązań pozostających w zgodzie z kontekstem otoczenia. Zabytkowa latarnia morska na wyspie San Domino została zaprojektowana jako miejsce, gdzie historia spotyka się z nowoczesnym designem, a surowa przyroda wyspy współgra z wyrafinowaną architekturą. Gratulujemy! Więcej informacji znajduje się tutaj.

Z życia uczelni

Z Gdańska do Cambridge. Badania, które mogą pomóc w rozwoju terapii chorób

https://pg.edu.pl/files/styles/artykul_664x445/public/2025-01/DSC_1949%20900x600.webp?itok=xzKmK3ISDr Krzysztof Kamil Bojarski. Fot. Krzysztof Krzempek / Politechnika Gdańska

 

Dr Krzysztof Kamil Bojarski z Katedry Chemii Fizycznej na Wydziale Chemicznym PG, jako laureat programu stypendialnego im. Bekkera Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, będzie realizować projekt badawczy na Uniwersytecie w Cambridge we współpracy z grupą prof. Davida Walesa, znaną z przełomowych badań w dziedzinie chemii obliczeniowej. Jego praca może przyczynić się do rozwoju nowych terapiichorób takich jak nowotwory, osteoporoza czy reumatoidalne zapalenie stawów.

W ramach stypendium Bekkera dr Krzysztof Bojarski otrzyma finansowanie na realizację projektu „Ku lepszemu zrozumieniu roli glikozaminoglikanów w regulowaniu aktywności enzymatycznej katepsyn”, który jest kontynuacją jego dotychczasowych badań w projektach z programów PRELUDIUM i SONATINA Narodowego Centrum Nauki.

– Katepsyny, będące enzymami (proteazami), odpowiadają za rozkład m.in. kolagenu i innych ważnych biochemicznie substancji. Ich zaburzona aktywność prowadzi do zaburzenia funkcjonowania organizmu. Na przykład destabilizacja aktywności katepsyny K przyczynia się do rozwoju osteoporozy. Natomiast glikozaminglikany to polisacharydy, czyli złożone cukry, a jedną z ich ról jest kontrola aktywności enzymatycznej katepsyn, ale również i innych enzymów – mówi dr Bojarski. – W ramach badań będziemy sprawdzać, jak poszczególne cechy glikozaminoglikanów (długość, ładunek, liczba grup siarczanowych, miejsce wiązania) wpływają na stabilność układu białko-cukier, a także elastyczność (swobodę konformacyjną) białka. Finalnie wypracowana baza danych pozwoli nam zaproponować substancje, które byłyby podobne do cukrów, ale wiązałyby się bardziej stabilnie albo wywoływały konkretny efekt – tłumaczy naukowiec.

Celem badań jest lepsze zrozumienie reakcji enzymatycznych katepsyn w obecności glikozaminoglikanów, co ma przyczynić się do bardziej precyzyjnego określenia roli tych enzymów w procesach biologicznych i stworzyć nowe możliwości terapeutyczne.

Więcej informacji na ten temat można przeczytać w Aktulanościach

Perły Nauki na badania nad związkami metali przejściowych

Szymon KrólakMgr inż. Szymon Królak w laboratorium. Fot. Krzysztof Krzempek / Politechnika Gdańska

 

Mgr inż. Szymon Królak z Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej został laureatem programu „Perły Nauki” Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Doktorant otrzyma dofinansowanie na badania z obszaru inżynierii materiałowej poświęcone magnetyzmowi i nadprzewodnictwu związków metali przejściowych.

MNiSW dofinansuje kwotą 239,8 tys. zł projekt mgr. inż. Szymona Królaka pn. „Warstwowe oksypniktydki metali przejściowych: układy Kondo, magnetyzm i nadprzewodnictwo”. Badania będą realizowane w Zakładzie Silnie Skorelowanych Układów Elektronowych na WFTiMS pod opieką prof. Tomasza Klimczuka.

Mgr inż. Szymon Królak naukowo zajmuje się głównie materiałami kwantowymi, w szczególności badaniem, jak chemia oddziaływań międzyatomowych wpływa na występowanie interesujących stanów podstawowych, jak np. magnetyzm czy nadprzewodnictwo.

Program „Perły Nauki II” ma na celu wspieranie podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w tworzeniu wybitnie uzdolnionym studentom studiów drugiego stopnia warunków rozwoju poprzez umożliwienie im prowadzenia badań naukowych pod kierunkiem opiekuna naukowego.

Więcej na temat projektu Szymona Królaka można przeczytać w Aktualnościach na stronie PG. 

Absolwent PG stworzył deskę surfingową z napędem elektrycznym

Zaprojektował i zbudował deskę surfingową o napędzie elektrycznym, tzw. efoil, na której pływa po polskich wodach. Mgr inż. Kajetan Strugała, absolwent oceanotechniki na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, obronił pracę magisterską pt. „Projekt deski surfingowej o napędzie elektrycznym wyposażonej w hydroskrzydło" .
 
Proces projektowania deski efoil był podzielony na osiem etapów, zaczynając od określenia specyfikacji deski i kończąc na jej optymalizacji.
– Realizując poszczególne etapy, określono zastosowanie deski, wydajność energetyczną systemu zasilania, wymiary hydroskrzydeł, opór hydrodynamiczny powstający podczas ruchu deski oraz wiele innych kluczowych parametrów – dodaje Kajetan Strugała.
 
W projekcie wybrana została również konstrukcja elementów oraz zaprojektowano instalacje elektryczne i chłodzenia wodnego układu napędowego. Ostatecznie powstały trzy działające prototypy, które różniły się od siebie rodzajem zastosowanego akumulatora, materiałami i umieszczeniem baterii wraz z komponentami elektronicznymi. Do budowy hydroskrzydeł absolwent wykorzystał kompozyty węglowo-epoksydowe, które charakteryzują się wysoką sztywnością przy jednocześnie niewielkiej masie.
 
Deski surfingowe o napędzie elektrycznym to stosunkowo nowe rozwiązanie w świecie sportów wodnych. Pierwszy prototyp urządzenia wykonał Nick Leason w 2017 roku, później wprowadził to rozwiązanie na rynek pod nazwą efoil. Obecnie na świecie istnieje kilka firm produkujących efoile, a niektóre z nich można zobaczyć już na polskich wodach. Tak jak deskę Kajetana Strugały.
Hydroskrzydła, choć znane od ponad wieku, wciąż pozostają mało popularne w zastosowaniach rekreacyjnych. Tymczasem, jak podkreśla absolwent PG, niosą za sobą wiele korzyści, takich jak redukcja hałasu oraz znaczące zmniejszenie oporu, co przekłada się na wyższą efektywność energetyczną.
 
Więcej informacji znajduje się w Aktualnościach na stronie PG

PG liderem zrównoważonego rozwoju

Politechnika Gdańska po raz kolejny udowodniła swoją pozycję lidera w zakresie zrównoważonego rozwoju, zajmując 1. miejsce w Polsce, 57. w Europie i 199. na świecie w prestiżowym rankingu UI GreenMetric 2024. To coroczny ranking, organizowany od 2010 roku przez Uniwersytet Indonezyjski.
 
W tegorocznej edycji sklasyfikowano aż 1477 uczelni z 95 krajów, co oznacza wzrost o 294 instytucje w porównaniu do roku poprzedniego. Wśród polskich uczelni Politechnika Gdańska ponownie zajęła najwyższą pozycję, plasując się przed Wyższą Szkołą Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie oraz Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
 
Najwyższą ocenę Politechnika Gdańska uzyskała w kategorii „edukacja i badania”, zdobywając ponad 95% punktów. Wynik ten potwierdza, że PG należy do ścisłej czołówki liderów w zakresie działań edukacyjnych i badawczych związanych z ochroną środowiska oraz zrównoważonym rozwojem.
 

Subskrypcja

Subskrypcja

Jeśli chcesz dołączyć do odbiorców newslettera dla szkół, kliknij w link. Po podaniu imienia i adresu e-mail oraz wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych otrzymasz e-mail potwierdzający zapis.

Aby wypisać się z newslettera, wystarczy kliknąć link wypisu „Wypisz się" znajdujący się w mailu powitalnym.

Masz uwagi do newslettera, chcesz zgłosić swój pomysł? Napisz do nas na: newsletter_szkoly@pg.edu.pl

Kalendarium

21 marca 09.00–15.00

Ogólnopolski Dzień Otwarty PG

Na uczestników Dnia Otwartego czekać będą wycieczki po kampusie, wykłady, spotkania z wykładowcami i studentami oraz liczne pokazy laboratoryjne.
22 maja–25 maja

Bałtycki Festiwal Nauki

To wyjątkowa okazja, by dowiedzieć się, jakie badania realizują naukowcy z Pomorza oraz jakie są ich najnowsze osiągnięcia. A to wszystko w ciekawej i atrakcyjnej formie!
13 marca 10.00–14.00

TargOiOwisko, czyli wydziałowe targi pracy

TargOiOwisko, czyli wydziałowe targi pracy odbędą się na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej. To już 9. edycja wydarzenia.
15 maja–25 maja

Piknik Nauki Fahrenheita

Zapraszamy na 4. Piknik Nauki Fahrenheita. Wydarzenie, które organizują Uczelnie Fahrenheita odbędzie się na Górze Gradowej. To będzie dzień pełen zabawy, nauki i niezapomnianych wrażeń!
17 stycznia–6 kwietnia

Wystawa pt. Końca świata nigdy nie będzie

Wystawa prezentuje prace artystyczne Alicji Bielawskiej i Krzysztofa Wróblewskiego, którzy za pośrednictwem abstrakcyjnych i geometrycznych form wyrażają swoje spojrzenie na rzeczywistość.